uLI-master je krabička rozměru 7×5 cm, která umožňuje připojení ovladačů (testováno na Roco Multimaus) přímo k obslužnému pracovišti dispečera.
Na úvod: v našem klubu řídíme hnací vozidla v režimu výpravčích: vlak, který mi přijede do stanice, vyřídím a pošlu dál. V režimu strojvedoucích – jako například na setkáních – jezdíme jen velmi zřídka.
Ačkoliv hJOP plně podporuje ovladače připojené přímo k centrále a XpressNETu, v našem klubu jsme zjistili, že nám toto řešení nevyhovuje. Zejména z toho důvodu, že strojvedoucímu nikdo nezabrání řízení hnacích vozidel v cizí stanici. Co hůř – on si toho ani nemusí všimnou. Prostě listuje v knihovně, omylem drbne to kolečka řídícího jízdní stupeň a lokomotiva se rozjede.
Proto jsme se rozhodli ke každému dispečerskému počítači, na kterém běží hJOPpanel, připojit emulátor DCC centrály, který poskytuje rozhraní XpressNET a ke kterému se budou připojovat ovladače pouze v této stanici. Přesně toto dělá krabička uLI-master. Obsahuje USB konektor pro připojení k počítači, napájecí konektor pro vstup 12 V pro napájení ovladačů a 2 XpressNET konektory pro připojení ovladačů. Ovladačů však lze připojit až 6 (limitace uLI-daemon).
Každá stanice má tedy svůj vlastní XpressNET.
Krabička komunikuje s programem zvaným uLI-daemon, který běží na dispečerském počítači. Ten se připojuje ke krabičce, k hJOPserveru, přes který poveluje jízdu, a k lokálním panelům, které předávají lokomotivy do ručního řízení. Propojení přes hJOPserver umožňuje kontrolovat, zda má strojvedoucí oprávnění na řízení hnacího vozidla.
Krabička v sobě obsahuje DPS vlastního návrhu, za návrh schématu bych rád poděkoval Michalu Petrilakovi. Středobodem krabičky je procesor PIC18F14K50. USB část a XpressNETí část jsou galvanicky oddělené.
Celé zařízení je vyvíjeno jako opensource, resp. openhardware, takže si jej může kdokoliv vyrobit, či nahlásit připomínky. K FW je také vyčerpávající dokumentace na Githubu, která by měla popisovat úplně všechno včetně komunikačního protokolu.